domingo. 28.04.2024

Aprivinimientu pulíticu cántabru

Las declaracionis de los responsablis pulíticos de Cantabria atentu del cambéu de proteición del Lobu, están tan lejos de lo que dicin los cintíficos cumu cerca, ena línia mas canónica, de las los escopeteros de la Universidad de la Tasca de Manolo.

Torlavega, «zona verde» Torlavega, «zona verde»

Trebajé unos años con un paisanu que bía trebajáu de chicu pa una gentona de la nobleza rural; contaba cúmu vinían pol veranu traendo de Los Madrilis a mas gentona, genti del régimin, pa enseñalís la "provincia". Supíu es que la gentona de la nobleza -no es lo mesmu que dicir la genti nobli-, se diíca al sexu, la caza y la pesca, sacando del refinamientu licencia pa llevar un istilu cromañuniegu.

Mi contaba esti paisanu que muchas vecis aquella genti tinía al guarda de caza u al guardarríos al sú sirviciu, pa tener placenteru el tiru y la pieza, u el pozu pa pescar. Y comentaba que arreú de vinise a casa colo pescáu y lo cazáu, gulvían a cogé-los mesmos trastis de cazar y pescar, peru pola nochi, pa furtiveá-lo que quedara. Y asina, arrecordaba tamién ber vistu, a mas de una güelta,  unos cuantos gallos de monti tiraos en cualisquier sitiu, dejaos podrecese. Pocu tiempu dimpués, muertu Franco, el Gallu de monti jue un símbolu de Cantabria. Lu tinía cumu tal ADIC, una asociación procántabra de la que se diz que jue impulsor quin hui acupa la presidencia del gubiernu autocómicu. Hui creo que dingunu cugiría al Gallu de Monti cumu símbolu de Cantabria, porque está escastáu. La proteición allegó, peru allegó tardi, mal y nunca. Allegó al papel, y pocu mas. El Gallu de monti estará ya escastáu, peru justu es tener por cuenta lo bien que lo pasó mucha genti mui respetabli cazándolu.

Al jabalín li pasa lo contrariu. La cuenta anual de jabalinis cazaos ena Reserva del Saja crez a caa añu que pasa. Los jabalinis medran y se vein por cualisquier parti de Cantabria. Tengo vistu jaz pocu ena playa el rastru de jabalinis entri las pisaás de la genti que va a jacer surf. Los cazaoris dicin que si el númeru de jabalinis aumenta es porque se caza pocu.

La cuenta anual de jabalinis cazaos ena Reserva del Saja crez a caa añu que pasa

Estos días el problema es la proteición del Lobu. Si se está tratando de cambeá-la proteición, es jaciendo casu de los cintíficos. Los cintíficos son mal asuntu pa cazaoris, pescaoris, empresarios y pulíticos. Un "inimigu" cómodu es un eculugista de pelu largu vistíu con melanis de jipi, porque se lu puei acusar de urbanita, cómodu, ajenu, pisapraos, y too eso que lis presta dicir a los partidarios del "La maté porque era mía". Peru un cintíficu que apaez nel magín de la genti cumu un señor mayor, de habla posáu, istudiáu de carrera, trebajando n'un laboratoriu, analizando datos y buscando prebas, es mal inimigu pa lu poner a parir polos Catedráticos de Medio Ambiente por la Universidad de la Tasca de Manolo.

Las declaracionis de los responsablis pulíticos de Cantabria atentu del cambéu de proteición del Lobu, están tan lejos de lo que dicin los cintíficos -los del CSIC naa menos, pinto'l casu- cumu cerca, ena línia mas canónica, de las los escopeteros de la Universidad de la Tasca de Manolo, manejando idas tan prudentis y tabarniegas cumu "guerra civil", "atentado a la ganadería" u "el Lobo es difícil de cazar".

Aquí se vei cúmu y cuándu li paez bien aprivinise a los pulíticos de Cantabria.

Ejemplu de cuándu se aprivienin:

- Acetan un plan de proteición del Lobu porque se puein acoger a una mínima parti que primiti, en casos d'esceición, matalu. Entonz sí, cuegin la esceición cumu norma y encontoo, si saltan la lei en dellos casos.

- Apreban la figura del PSIR cumu esceición a unos planis de ordenación del tarrentoriu, del litoral u de los Parquis naturalis, muchu primeru de tenelos, y mientras los siguin retrasando. Ahí tienin ciscos cumu los de la Playa de L'Arena u Argoñus, frutu del afán de entorpecé-las leis. Pos si escasu, primeru de las leis aprivinise contra ellas con una lei-antilei.

- Jacin el PROT apriviniéndosi de que los proyeutos prumitíos a las empresas quedin juera, y ni con ésas sal adelanti.

- Sacan una lei de teleféricos col aquél de poner unu en Cabárcinu y se cuidan de dejar murir desdejáu el Parqui Natural de Cabarga, que biera impidíusilo. Ya de pasu, amplían el zoológicu cumiéndoli terrenu al antiguu parqui, un zoológicu con mas peseblis que bichos que alimentar.

Pa cosas cumu estas andan tan apriviníos cumu cazaritos.

Bien se vei que de lo únicu que vienin apriviniéndosi es de jacé-las cosas con ordin

Ejemplu de cuándu dejan d'aprivinise:

- Muirnizan la ganairía traendo sementalis de razas lecheras débilis que son pa estabulaas, y dejan de aprivinise de que se vacíin los vallis altos ondi se sacaban a pacer. Aprivinimientu nulu.

- Las fábricas de la lechi llenan los tanquis que primeru llenaban visitando a 100 ganaeros con sólu visitar a menos de 10, y a caa güelta con menos. Aprivinimentu nulu.

- Los ganaeros que vendin tantísimu a las fábricas están a dispensas del preciu que la fábrica lis diga, y no al revés. Se quejan de que subi too menos la lechi que vendin. Aprivinimientu nulu.

- El progresu vistu cumu carreteras y autuvías vacía los vallis mas altos y lejanos en tiempu a las capitalis. El 30 por ciertu de los ahuntamientos está en riesgu de espoblamientu. Entá andan prumitiendo el AVE.Aprivinimientu nulu.

- Las fincas de los ganaeros que quitarin las vacas, junta las carreteras y autuvías, preparan los años del Ladrillazu cántabru. Enos mesmos años que ajuncionaba la CROTU se jacierin urbanizacionis que hui tienin sentencias de dirribu. Aprivinimientu nulu.

- L'adunicimientu de autuvías y carreteras trai turismu. El turismu trai la compra de casas. La vivienda y el terrenu se güelvin caros pa los naturalis, que van dejando los sitios mas turísticos. La montaña a caa güelta mas vacíu, la costa a caa güelta mas a dispensas del reportoriu turísticu y la genti jovin cugiendo la maleta. Aprivinimientu nulu.

- Custruyin una depuraora pal Saja y rellenan una marisma. Los juecis mandan estorregala y jacela n'otru sitiu. Aprivinimientu nulu.

- Jacin un cuncursu eólicu que ni respetan y se prumuevin parquis eólicos que tampocu respetan semejantis leis y los juecis los echan abaju. aprivinimientu nulu.

- Y si esto paiciera pocu, u entá lo cunuciéramos pocu, tenemos el proyeutu de la LOTUCA, que es mas de lo mesmu. Mas de lo mesmu engondandoli el bolsu a los que ya lis engordó col Ladrillazu d'antañu. El progresu al istilu ligítimu de Bananulandia.

Bien se vei que de lo únicu que vienin apriviniéndosi es de jacé-las cosas con ordin.

Y de qué van a aprivinisi abora? Si escasu, de las críticas. Lo jarán a juerza de publicidá, y de declaracionis a la prensa, siguiendo El Libro de Estilo de la Universidad de La Tasca de Manolo.

Aprivinimientu pulíticu cántabru
Comentarios