miércoles. 24.04.2024

Ulvíu pridichu

Cuasi tul mundu se jezo a la idea de que los mijoris pulíticos juerin los que traerin las carreteronas y los mijoris gubiernos los que traerin las autuvías.

Risumin gráficu
Risumin gráficu

La tribu urbana mas iscunucía, tantu que ni ella mesma lo arreconoz, se llama población rural. Se habla con mucha sombra de los "neorruralis" cuandu arrisulta que los pueblos, mediu vacíos, están llenos de genti "neourbanu".

Si quieris que iscunfíi de too lo que mi digas, añidi el comentariu de moda de "la España Vaciada".

Aquí los pulíticos mijor cunsideraos son los que prumitiendo progresu traerin autuvías y carreteras, prumitiendo inclusu traer el AVE.

Cunfieso que allá tras a anguna güelta jasta voté, y puei inclusu que pasi mas vecis.

La velocidá del tresporti es la droga del Mercáu,  y la carrera por allegar primeru tien muchos menos puestos nel podiu que participantis

Cumu la genti es mui aficionáu a tratate sigún la matrícula que ti ponga desprimeru, en tiempu d'eleicionis surdía la prigunta de a quín votaba u de qué partíu era. Yo sulía contestar que era del Partíu Antiautuvías, peru que el problema era que dingunu bía fundáulu entá y estaba impusibli votalu.

Y era ciertu, dellas vecis buscaba enos programas de los partíos a los que pudía ber allegáu a votar lo que prupunían atentu de las autuvías; eso jezo siempri que las mís manos se cuidaran de coger dinguna papeleta, porque toos daquella se quejaban del retrasu de Cantabria colas autuvías.

El negociu está ajirmáu nel vacíu, peru se maneja a la genti pa que quiera el negociu y allegáu el momentu pricisu, se queji del vacíu ensin ber intindíu naa.

Cuasi tul mundu se jezo a la idea de que los mijoris pulíticos juerin los que traerin las carreteronas y los mijoris gubiernos los que traerin las autuvías.

Un casu: el carreju de cumunicacionis del Besaya tinía el Caminu Rial antiguu, y era pocu. Abrierin la vía de tren, y era pocu. Abrierin la carretera nueva pola joz de Bárcena, y era pocu. Abrierin una carretera nueva por metá Iguña, y era pocu. Jacierin l'autuvía por un costáu, y se vei que sigui siendo pocu, porque entá prumitierin traé-l AVE cumu cosa de primirísima necesidá. Peru Iguña se esmurcia cara Buelna, Buelna cara Torlavega, y Torlavega se esmurcia en paru y discurriatos que la jundin mas entuvía.

Hebo quin jezo la contra a esto de esfaltalo too; la razón es que ya bía istudios y casos de sobra pa sabese que, ensin ordin dingunu u midías que puean compensalo, aunir con grandis vías de cumunicación sitios lejanos que ajuncionan cumu grandis puertos acaba vaciando el tarrentoriu prósimu y mas entá el que media entri los dos. La velocidá del tresporti es la droga del Mercáu,  y la carrera por allegar primeru tien muchos menos puestos nel podiu que participantis; los primeros llevan el premiu y tul restu cuerri para naa. A la final, genti-ricursu y ricursos acaban enos dos estremos del caminu, y entremedias el tarrentoriu se vacía. Si hai mas vías de cumunicación nuevas amejaas, esi mesmu resultáu se va multiplicando, difinitivu.

Cúmu es pusibli que hui, con las mijoris autuvías y carreteras que ha hubíu enjamás, tengamos mas tarrentoriu que nunca en riesgu de quedar espobláu?

Esti ulvíu estaba ya pridichu.

Es lo prupuestu polos pulíticos y empresarios, lo prumitíu n'eleicionis, lo discutíu -sólu entri genti favoratibli a ello- enos medios, y lo votáu. Justu es arreconocer que eso sí que lo cumplin.

Y siguimos: jaz falta, sigún paez, siguir desanchando la carretera a Potes, dali más carrilis a las autuvías, otru trazáu de tren a Bilbáu, y too lo que mos quieran proponer dendi arriba, que siempri paez pocu.

Y lo que mos dibíamos priguntar es: Cúmu es pusibli que hui, con las mijoris autuvías y carreteras que ha hubíu enjamás, tengamos mas tarrentoriu que nunca en riesgu de quedar espobláu?

Lo ciertu es que el tarrentoriu rural murió, y murió matáu aidea, gracias justu y tamién, a las grandis cumunicacionis. El tarrentoriu antañu rural tinía vida propiu. Haguañu no, lo únicu que desisti es tarrentoriu urbanu, y tarrentoriu cuasi urbanu lejanu, que está rindíu cola cabeza gacha asperando a sirví-lo que el tarrentoriu urbanu puru gusti mandar. El tarrentoriu exrural que se duel de selo, que li biera gustáu ser urbanu, que quier ampliar el suelu urbanu, que tien ascu de sé-lo que es y a un tiempu, recelu de too, que mientras ruta ofrez pocu mas que "rutas" turísticas por cima de los caminos de siempri,  vacíos ya de genti nativu acupáu eno suyu. Y jueraparti "rutas", ofrecin ucálitu baratu, brazu emigranti baratu, carni baratu, lechi menos que baratu, y si se ispistan drentu de naa suelu y vientu de baldi a las energéticas que ya lis cobran la inirgía a preciu de oru. A esas energéticas a las que irán a pasar col riñón bien cubiertu cumu consejeros y asesoris unos cuantos de los pulíticos a los que votarin primeru pa que los sacaran de "La España Vaciada", con la fe cien vecis traicionáu.

El tarrentoriu rural sólu cambeó los caciquis, abora los tien mas lejos y con mas poder y manu libri pa jacé-lo que quieran. Son los que lu vaciarin, con primisu y apoyu pulíticu de éstos que, gulviendo a ripití-la cunsina de turnu cuandu l'amu lo indiqui, se quejan abora de vivir n'un tarrentoriu vaciáu.

Ulvíu pridichu
Comentarios