viernes. 26.04.2024

Trebaju

Trebaju vien del latín Tripalium, un tormentu que daban a los reos atándolos a tres palos.

Estampa del tardíu
Estampa del tardíu

Acabo d'ascuchar una agrabación antigua de montañesas ena que un paisanu diz 'tribaju' -se supón que es una pasiegaa lo que canta-. Mi acudi a la mimoria otra iguñesa ena que el cantaor diz "trebaju", que es la palabra que se supón en cántabru mas sellenca, y que sólu uí a un paisanu, tamién iguñés, ena mí vida. Dar cola palabra cántabra representativa y no cambeaa pola diglosia es tamién, a estas alturas, tou un trebaju.

Un día estábamos ena calli n'una concentración por un asuntu típicu, caltené-l contornu natural. Ví cúmu un matrimoniu de genti mayor cruzaba arremaceju la calli pa acercase a nós, él jalando del brazu de ella pola juerza; cuandu vió que ya lu uiríamos, li dijo a la mujer: "No tengas miedo, no pasa nada. Si éstos solo están aquí porque no trabajan".

La idea facistuca del trebaju es cumu una forma de tormentu y de cerrali la boca a otru

Es la fórmula mágica de los Hijos de La Bota, dicir que l'oponenti no trebaja, u no quier trebajar. Con eso, puntu en boca. Y l'iti está en que lo que interesa es el puntu en boca, peru no llegando al treviés del razonamientu, sino del autoritarismu.

Trebaju vien del latín Tripalium, un tormentu que daban a los reos atándolos a tres palos.

La idea facistuca del trebaju es cumu una forma de tormentu y de cerrali la boca a otru del que se crei u se desea que si trebajara no tindría espáciu de pensar.

Y ciertu es que la mayuría de la genti va al trebaju cumu quin va a un tormentu, y tan mitía está esa idea ena cabeza d'esti pueblu de genti atormentáu y duendu que los mandaos van al trebaju a soportar de pasu el tormentu de los que mandan.

Nel tiempu nel que trebajé cola piedra, bien luegu ví que cargar pesu u lijasi manos, brazos y piernas era lo guapu del trebaju, que siguía siendo creativu y prudutivu. Y lo malu del trebaju, el tormentu, era aguantar incima u aláu esa clas de genti que va al trebaju a atormentase y a atormentar. Esa clas de genti que habla tontaonas y a la que lo que mas molesta es que otru no andi mitíu ena mesma ruea de tormentu ensin pensamientu. Pricuré daquella alcontrar trebaju pa ganá-la vida, no la muerti lentu por tormentu, y eso se cunsiguía trebajando con genti con corazón, u lo que es igual, iscugiendo bien.

Tocó democracia, y cumu lo dijerin los mesmos mandamases que años atrás ordenarin trebajar y callar, ubidicierin y votarin

Enseñáu dendi críu por maestros abusonis y curas abusonis -d'otra clas-, esta genti que diprindió lo primeru a dicir amén y siseñor, siguierin la sú "formación del espíritu nacional" con ideas del pelu de "la letra con sangre entra", "no confundir libertad con libertinaje", "es mi marido y me pega porque me quiere", "todos los políticos roban", "el hombre ha de oler a tabaco y a vino", "aquí no pasa nada, y si pasa, se le saluda", "a la prima, se le arrima", y toa la riestra de dichos amejaos que acanzan el títulu de "Sabiduría popular". A ellos los llevaban a África por un tiempu a aprender disciplina, que es cumu un tripalium drentu d'otru tripalium, callando y dijendo amén y siseñor muchu mas aminudu. Aluegu salían y el restu de la vida hablaban del partíu únicu -el del balón-. A ellas primeru las llevaban a custura y el restu de la vida diban a la piluquiría a leer rivistas pa interesase pola vida de los ricos too lo que no se interesaban polas cundicionis de vida de la genti cumu ellas.

Tocó democracia, y cumu lo dijerin los mesmos mandamases que años atrás ordenarin trebajar y callar, ubidicierin y votarin. Con aquellas enseñanzas, se cuidan muchu de no votar a genti con callu enas manos, porque el güen probi sabi que los callos son pa él y el poder es pa genti ricu, que es quin tien derechu a tener trebaju ensin tormentu, a no tener de trebajar, a tené-las manos finas, a dicir cúmu tienin de ser las cosas, y a too lo demás, mientras que los probis, aselariaos u no, tenemos el derechu y el deber del amén y del siseñor.

Los ídolos d'esta genti son justu los que no trebajan duru ni sueltan una gota de sudor, sacáu el jacuzzi. Naa da mas pristigiu que un retratu en casa con un Papa, con un ubispu, con un rei, con un pulíticu fuítu, con un empresariu u banqueru.

El trebaju-tormentu es eso que los ricos recetan a los probis

El trebaju-tormentu es eso que los ricos recetan a los probis. Y con un aquél de perru pastor tamién lo recetan los probis a otros probis pa que ni piensin ni hablin ni jagan, jaciendo propiu el síndromi de la uveja-dóberman.

No pueo ulvidar que si es necesariu plantase y protestar, es polo que éstos, ricos y probis, han trebajáu u dejáu de trebajar, porque de trebaju bien jechu sabin pocu u naa, y de trebaju tormentu, muchu. D'esta genti tan amigu del trebaju, la lei y el ordin, sal el jechu de que ni tengamos PROT ni lu veamos pusibli, que el trebaju dinu y fiju sea utupía puru, que las mayoris ganancias de los ricos surdan del trebaju no prudutivu, que eso que llamaban "estado del bienestar" esté ulvidáu por completu, que la mozandá crea mas en medrar al treviés de la lutiría, el juegu, el bitcoin u el dilitu que nel trebaju, y que tres cuarenta años de preparación pala democracia el pueblu sea mas proautoritariu y mas incultu que nel añu 75. Entre lo que trebajarin mal y lo que dejarin de trebajar bien, han embordegáu la idea del trebaju mas que dingunu y mas que nunca. Y tampocu sé si a anguna güelta pudo estar limpia de too.

Trebaju
Comentarios