viernes. 26.04.2024

Lo sembráu

Un hablar, tenemos un críu de Torlavega u Maliañu y una cría de La Cavada u de Iguña. Es navidá y nel cambéu d'añu hai 20º de temperatura. Cuerri secu l'airi d'arriba.

El criu urbanu tendrá los sús regalos de navidá, unos de manu son de Papá Noel y acabando, el 5 d'heneru tendrá los de los Reis, él dirá "Los Reyes Magos", lo mesmu que li dijerin en casa. Tamién li darán lambiquis, él dirá "chuches", lo mesmu que li dijerin en casa. Y la cría rural, lo mesmu que él.

El críu urbanu, si es que sal de casa  y da la casolidá, puei que amiri cara´l sur y vea ardiendo el monti; la cría rural verá lo mesmu amirando en cualisquier direición.

Cuandu abran los juguetis, cualisquier presona mayor, quisiendo ser parcial con ellos lis dirá "Que guayyyy!!".

El críu urbanu y la cría rural echarán güena parti´l día jugando a "la play", u viendo nel móvil los últimos "memes" de TikTok, y los últimos discurriatos de los "youtubers"

El críu urbanu y la cría rural echarán güena parti´l día jugando a "la play", u viendo nel móvil los últimos "memes" de TikTok, y los últimos discurriatos de los "youtubers". De los sús aparatos saldrá música de reguetón ena que los dejis de arrabal caribeñu suenan mijíos metá por metá con un tecláu al treviés d'un programa enformáticu.

En Torlavega hai polo menos una fabricona que vivi de pruducir trebaju. Ricibi suvincionis por eso. Debi ser mas siguru pa la fábrica cobrar pol trebaju cumu valor, que vendé-l frutu d'esi trebaju, la mercancía físicu.

Nel mediu rural la genti está jechu a jacé-lo mesmu que la fabricona de Torlavega; ricibin suvincionis por ser genti que trebaja allí, y cumu la fábrica, cuentan con mas siguranza cobrar pol trebaju simbólicu que pol frutu'l sú trebaju. La fabricona vendi mas que otra cosa el jechu de dali trebaju a los sús obreros y el paisanu con ganáu vendi mas que otra cosa el jechu de dali trebaju al ganáu y al suelu. La fabricona esvarcia la mierda nel ríu y paga si escasu una multuca, que a la final vien a ser un impuestu que li da derechu a esvarciá-lo que quiera. A quin incendia el monti ni siquiera li ponin problema dingunu pa que aluegu meta el ganáu allá, razón pa que el mesmu monti arda cada pocos años de banda a banda. Por eso el ríu sigui siendo una cantarillona y el monti una joguerona.

Esti añu Cantabria y Asturias juerin nuticia nel telediariu estatal polos incendios. Salía un mozu por Cabarga dijendo que si los guardas no amiran pol monti ni lo atiendin, de anguna manera habrá que limpialo, y lo dicía asina, tan frescu. Yo pensé en los y las "youtubers rurales" de Cantabria y Asturias que de cuandu en cuandu, cumu "fenómenos virales", veo al treviés de las redis socialis, quejándose de lo mal que está el mediu rural y dando siempri solucionis que siguin el libru d'istilu de la Universidad de la Tasca de Manolo. Jaciendo cumu suyas las palabras de la genti que llevan odiando dendi que nacierin, hablan cumu naidi de ser los que train al monti la biodiversidá (cumu si no estando ellos, el monti juera un disiertu). Y se apresentan cumu los jardineros del contornu natural (cumu si el monti juera un parqui municipal capitalinu) y cumu los guardianis que caltienin la cultura del país.

Cualisquiera que conoza un pocu la cultura del país sabi que lleva ya muchos años echáu a perder

Cualisquiera que conoza un pocu la cultura del país sabi que lleva ya muchos años echáu a perder; los críos de los pueblos, entri incendiu y incendiu, juegan igual que los de ciudá con cacharros de pantalla, hablan igual que los de ciudá, y quierin ser "youtubers" y "tiktokers"; la única cosa de mas, u cuasi, es que los sús padris usan las redis socialis, entri incendiu y incendiu, pa veer qué nueva machaa sueltan los sús "youtubers rurales" prifiríos, que tamién, entri incendiu y incendiu, se quejan pola Redi.

Se quejan, en verdá, porque primeru ramalearin, abora ramalean, y nel juturu ramalearán. Lis dijerin que lis diban a jacer una carretera, votarin al de la carretera que de pasu lis mató unos lobos y adelantó el moelu de ganairía que ajuntó 200 vacas en una estabulación y ajuntó las estabulacionis a La Marina, bien cerca de las fábricas de la lechi; aluegu por aquella carretera abajarin ellos del pueblu porque el camión de la lechi ya no subía. Ramaleando. Y lis quitarin las iscuelas de los críos, al tiempu que lis mataban unos lobos y ardía el monti y no pasaba naa. Ramaleando. Y lis quitarin las paraas del autubús, peru no too jué malu porque aquel añu matarin unos lobos y ardió tamién el monti. Ramaleando. Toma esti venenu pa los tomatis, esti otru pa las patatas, abonu químicu pal práu, y más venenu pa los topos y esto otru pa las bardas, too ello val tantu, tantu y tantu. Pagando y ramaleando. La carretera nueva jue la escusa pa que llegando un pocu mas luegu al hespital de Torlavega u Valdicilla, tampocu tuvieran hespital mas cerca de casa, peru bien es ciertu que matarin unos lobos y que ardiendo el monti, ni se acutó ni dingunu jue denunciáu. Ramaleando. Cobran la suvinción porque si sólu vivieran de la carni y la lechi, ya estarían muertos de jambri u echando el ratu, la una hora trés de la otra, enos bancos de los parquis de las ciudáis: el Mercáu diz que son unos careros y la genti no quier pagar tantu por una carni que viniendo de l'Argintina es muchu mas baratu y una lechi que traéndolo de Chequia val muchu menos. Y cumu votarin al caciqui que lis echaba un pocu de esfaltu pa entrar al práu, y prumitía la carretera, y estaba a favor de matar lobos y jacé-la vista gorda a los incendios, tienin las leis del Mercáu a puntu de quitalis jasta el resuellu. Ramaleando, matando lobos y quemando el monti.

Peru a semejanti rizmu, tampocu va a ser eternu el plan. Sobre too, porque viendo a quínis votan y apoyan, la vaca de la suvinción se va a estellar, y porque los sús hijos van a aprender mas de los "youtubers" que de ellos cumu los pastoris que no son. Y cojecharán de lo sembráu cumu cojechan ya de lo ramaleáu.

Lo sembráu
Comentarios