sábado. 27.04.2024

L'Escudu

El parqui eólicu toma el llamatu de otru parqui, ésti parqui natural, declaráu pa la conservación de la naturaleza, que se llama "ZEC Sierra del Escudo". ZEC sinifica "Zona de Especial Conservación". N'esta Cantabria venturaa, con pulíticos mercachiflis, eso es pusibli.

Basiliu Basiliu

En cántabru una ringli de cumbris no se llama "sierra". Podemos dicili cordal u curdillera, peru no "sierra".

Dellos sitios en Cantabria se llaman "sierra", y suelin ser sitios grandis u con bastanti importancia cumu pa salir en papelis, cumu, pinto'l casu, Sierraibio, un barriu del Concejón de Ibio. U el casu curiosu del pueblu nel que me crié, "Sierrapando", que  por siglos jué Pandu (no es el únicu pobláu que se llama Pandu, precisamenti, hoi polo menos otru nel iguñés Conceju de Las Coteras, otru mas asomáu al Valli de Toranzu, otru barriu tolanu -de Riloba-, otru nel valli vizcainu de Carranza y otru mas nel valli tamién vizcainu de Trucíos, y toos ellos se han dichu con U por custumbri).

El llamatu no sinifica lo mesmu que en castellanu, sino que aseñala un sitiu que se deja a monti bastu

No priguntís por qué, de Pandu lu pasarin a Sierrapando, y abora por custumbri moernu y menos terreñu li dicin sólu "Sierra".

Un sitiu allí mesmu al que díbamos de críos era El Puenti la Jerra. Vien a cuentu mentalu porque asina cumu los sitios que se llaman hui "Sierra" son de cierta importancia, en cuantas que no tienin tanta ni son tan prupingos a salir en papelis se llaman al istilu ligítimu terreñu, y tienin llamatos que se ripitin muchu, cumu son Jarra, Jerra, u Jierra, y tamién dan llamatos con esa mesma raiz. Si istuviera subíu al pritil de la antigua Puenti la Jerra, que era de piedra, dendi allí viría sitios cuyu llamatu caltien la raiz, cumu Jarrota, El Cantu Jerraluz, Jarratanus -Tanus li queda por baju-, Jarrajoz -El barriu col llamatu moernu de "Hoz" li queda por baju- u Jarrapil, toos ellos ensin salir del Dobra. Anguna d'estas jerras, jarras u "sierras" ni tan disiquiera queda eno altu, casu del "Sierraibio", que queda justu ena vega llana del Concejón. La razón es que cumu diji de manu, el llamatu no sinifica lo mesmu que en castellanu, sino que aseñala un sitiu que se deja a monti bastu, ensin cultivu ni aprovechamientu pa güena maera.

Nel mapa de Cantabria rezan dellas "sierras", pinto'l casu, una "Sierra de Peña Labra" y dos "Sierra del Escudo". La genti nativu por custumbri diría Peñalabra u L'Escudu, ensin mentar "sierra" dinguna.

Tenemos abora una nuticia que tien que veer con too esto. El parqui eólicu "Escudo" tien el vistu güenu de la aministración.

El cordal ondi quierin estalar los mulinos es un cruci de caminos ecológicu

El parqui eólicu toma el llamatu de otru parqui, ésti parqui natural, declaráu pa la conservación de la naturaleza, que se llama "ZEC Sierra del Escudo". ZEC sinifica "Zona de Especial Conservación". N'esta Cantabria venturaa, con pulíticos mercachiflis, eso es pusibli. Primeru declaran un sitiu una zona de especial conservación y arréu li ponin a dos metros de distancia una ringlera de mulinos gigantis, y dicin a un pueblu al que han ajayáu ena mintira a juerza de cuentos que eso tien un impautu ambiental nulu. Un cordal que es pasu diariu ubligáu de cientos de pájaros y que ena primovera y nel tardíu vei pasar muchos mas. Un cordal entri la mar y dos pántanos, el unu declaráu "Refugio nacional de aves acuáticas". Un cordal que es el pasu entri los jayalis de Luena y unu de los mijoris cajigalis de Cantabria, el Monti Canalis, en Silió. Un cordal al que quisierin meté-l dienti eólicu dendi jaz años y que por belo jechu ena cunfianza de que tienin manos libris, los mesmos juecis echarin atrás los proyeutos de parqui eólicu primeros.

Cualisquiera que conoza cúmu ajunciona la naturaleza sabi que el cordal ondi quierin estalar los mulinos es un cruci de caminos ecológicu, y que es impusibli que tengan un impautu baju u nulu.

Y cualisquiera que conoza cúmu ajuncionan los pulíticos en Cantabria, sabi que los vendipatrias están del habla, y que trebajan ena engataa pa poner al pueblu de parti del Capital y no pa impidir que el Capital abusi del pueblu. Ellos sí que son el iscudu de los ricos que mangonean agustu con nós y col tarrentoriu. Eso sí, esmingando banderas, y hablando de "progreso"  y de "medioambiente", y de too lo que jaga falta ensin ponese ni mediu coloraos.

L'Escudu
Comentarios