jueves. 25.04.2024

La otra, la mala

Cola Pampa tenemos en cumún los incendios, el problema de las especiis envasoras y los plumeros. Lo que pasa es que a ganáu ganan, y col plumeru no pierdin.

Estampa cántabra, siglu XXI
Estampa cántabra, siglu XXI

Gúelvi el tardíu, con él vino l'ábrigu, y aprovechando detrás, los que queman el monti. Los pasos son acabar col monti primeru, y cuandu sal escaju y berezu, quemalu. Contra mas se quema, mas fácil tien el golver a salir, y asina arronti, el mijor pastu y el mijor suelu van mermando. "Sabiduría popular de los que están sobre el terreno" dicin que se llama.

Andaba pensando yo ena cantidá de terrenu que tenemos pobláu de ucálitu y de plumeru de La Pampa, y pensé que masque aquí sean especiis envasoras, allá ondi son nativas pudía ser que tuvieran problema con otras especiis. Asina que dí n'amirar pola Redi a veer qué alcontraba.

Una de dos: u gastar muchísimu mas dineru de lo que el monti pruduz en escastá-l plumeru, u acabar dejando por impusibli plantar cualisquier cosa entri ello

Y l'asuntu tien que veer. Si vamos a La Pampa, el problema es el mesmu ucálitu que tenemos aquí, lo de Tasmania. Otru es la cajiga -que aqui conoz al ucálitu cumu virdugu-, y otru es el escaju y el berezu. Tampocu está de mas pensar que ojalá tuviéramos esto astráu de cajigas, supiendo que la mayuría del escajal, lo mesmu que la mayuría del ucalital, está ondi dibiera haber cajigas. Si hai escaju es polo que primeru arrasó la jacha y abora arrasa el chisqueru.

Recuerdo ber estáu por Tresmiera (ejemplu estremu de lo que es echar abaju el monti terreñu y dejalo abrasáu a ucálitu) y veer ya los plumeros surdiendo juera de los camberonis, entri l'arbuláu. Se está dejando medrar ensin que la genti que lo vei de cuntinuu (genti paisanu, juntas y concejos, genti de la maera, Cunsijiría) vea problema dingunu n'ello u dé un pasu pa lu atajar, y eso sinifica que los pasos, ajita, son éstos:

1.-Ber quitáu cajigal, ancinal y castañal pa jacer un plantíu de ucálitu, pirdiendo tul aprovechamientu de frutu,maera y ganairía que daba el monti terreñu (y esto dejando juera el sirviciu ecosistémicu, del que la genti espertu está dando n'echar cuenta, y no es pocu).

2.-Estar unos años cojechando maera baratu de ucálitu pa malvendelo a las papeleras que ya se acupan de tantu en tantu de traer un barcáu de ucálitu africanu col aquél de poder siguir malbaratando el preciu.

3.- Una de dos: u gastar muchísimu mas dineru de lo que el monti pruduz en escastá-l plumeru, u acabar dejando por impusibli plantar cualisquier cosa entri ello, ispidiéndose pa siempri d'aquél monti. Y no va a ser un monti sólu, porque eso que llaman "gestión forestal" paez que tocanti al ucálitu lo podemos llevar al cántabru "desdejar" y queda retratáu sigún es. Los plumeros que abora crecin enas urillas del caminu, sigún lo llevan mañana remanecerán por tul monti y aluegu verdis las habrán segáu.

Los plumeros que abora crecin enas urillas del caminu, sigún lo llevan mañana remanecerán por tul monti y aluegu verdis las habrán segáu

En Tasmania, l'únicu sitiu ondi l'ucálitu está bien, tienin problemas col muéstru escaju y los muéstros berezos. Tenemos en cumún los ucálitos, el problema de las especiis envasoras, y el de los incendios.

De la Argintina y de La Pampa vien un güen qué de carni a los comercios. Cumu nel casu de los ucálitos que las papeleras train de cuandu en cuandu d'África, el preciu muchu mas baratu de lo jolasteru echa abaju el preciu que siría adecuáu aquí, y jaz que la genti cunsuma carni argintinu primeru que lo del país. Lo del país, que tien el preciu que tien, estando suvencionáu.

Cola Pampa tenemos en cumún los incendios, el problema de las especiis envasoras y los plumeros. Lo que pasa es que a ganáu ganan, y col plumeru no pierdin. Aquí la ganairía va a pior y el monti va a pior entri incendios, plumeros y ucálitos.

Vivimos ena otra Pampa, la mala.

La otra, la mala
Comentarios