miércoles. 24.04.2024

Hestoria brevi del cántabru

La genti pudía bese puestu a la contra, peru lo ciertu es que se dejó asimilar, y la idea que que el cántabru es cosa pa tirar al esvarciaeru agarró enos naturalis del país.

Entá vivu

Entá vivu

Ya sabís porque juistis a la iscuela que los romanos salierin de Roma a jacer que la Humanidá progresara aprindiendo latín, disfrutando del derechu romanu y de la paz romanu tamién (que empenzaba con guerra).

El latín col tiempu se jue currumpiendo; n'un arcu que va d'Estremaúra jasta el Vascuenci, la treminación -um del latín pirdió la M y quedó en -U. De Foveum, Joyu, de Saltum, Sotu. Eno que aluegu siría Castilla no sólu pirdió una letra, sino que la otra la tresformó, pasando de U a O. De Foveum, "Hoyo", de Saltum, "Soto".

El jechu de ser autunumía de pocu sirvió, porque dingunu enas estitucionis jezo por dali la güelta a la situación

Cantabria raya con Castilla pola manu´l sur, asina que por espaciu de siglos hebo un cambéu de formas lingüísticas. Por eso Cantabria diz Pajar y no "Payar" cumu n'Asturias, u Hiju y no Fíu.

Pasando el tiempu, jué la pulítica del Estáu la que jezo que cántabru y castellanu dejaran de estar de igual a igual. Se trataba de que tul mundu hablara castellanu. Y se trataba de que lo hablara, no de que lo cumprindiera u supiera hablar. Daquélla dingunu pensó en que cunvivieran: el triunfu del castellanu se ajirmaba nel descasti de too lo que juera distintu. Por eso enseñar a leer y a iscribir era enseñar a leer u iscribir en castellanu. Y por eso escribir una palabra sola que cuadrando col cántabru no cuadrara col castellanu era iscribir "mal" y se cunsideraba asuntu que currigir. De manu se dejó pa prau la idea de que el castellanu era lo propiu de Castilla y el Cántabru, daquella "montañés" era lo propiu de Cantabria, daquella "La Montaña". En tal d'eso, el castellanu pasó por ser "Bien" y el cantabru por ser "Mal".

La genti pudía bese puestu a la contra, peru lo ciertu es que se dejó asimilar, y la idea que que el cántabru es cosa pa tirar al esvarciaeru agarró enos naturalis del país.

El jechu de ser autunumía de pocu sirvió, porque dingunu enas estitucionis jezo por dali la güelta a la situación. Tamién quinis prumuvían la autunumía se comportaban cumu los asimilaos que eran.

D'unos años acá, della genti, pocu, quiso jacer daqui isjuerzu por dinificá-l cántabru. Peru cumu una cosa que n'esti mundu sólu puein tené-los cántabros es el compleju de ser cántabros, entá hui querer que el cántabru siga vivu mutiva mas rechazu que gustu.

Igual que es impusibli hablar en seriu de la cultura de Cantabria ensin hablar tamién del cántabru, lo es hablar del cántabru ensin hablar de asimilación. Y acerrando l'asuntu, es impusibli hablar en seriu de Cantabria y lo cántabru ensin mentar tamién la asimilación.

Pero es eso lo que se jezo, hablar de lo unu ensin lo otru, y por eso es impusibli tomar en seriu semejanti relatu.

Hestoria brevi del cántabru
Comentarios