viernes. 19.04.2024

Castellanizar

Aprendé-l castellanu es una cosa, y que sea juerza de desterrar lo que se hablaba es otra.

Pugas de flor del avillanu
Pugas de flor del avillanu

L'otru día andaba yo cugiendo l'estremu d'una pancarta que mi dierin, y cumu jacía sol acancé a poneme a la sombra d'una trona que había plantaa ena cera. Al ratu, un paisanu iguñés iscunucíu pasó y mi dijo que bía iscugíu un güen midiaju pa poneme, y que si sabía lo que era un midiaju.

La sigunda entraa de la palabra "Castellanizar" nel palabreru en línia de la RAE reza: "Dar forma castellana a un vocablo de otro idioma". La primera reza: "Dar caracter castellano a algo o a alguien".

Castellanizar queda curtu si sólu endicara jacer daqui palabra cumprinsibli a un castellanuparlanti

Sigún pinta por esta tierra, castellanizar, es mas que eso. El tíu listu que uyendo el llamatu de Runiegu pensó que tul pueblu lo dicía mal y que aquello tinía de quedar cumu "Rionegro" lo últimu que jacía era dali forma castellana al llamatu, ya que ni tan disiquiera era el mesmu llamatu con forma castellana.

Tamién era listu pasáu el que uyendo Sotama dicidió que en verdaéru castellanu, aquel sitiu lebaniegu tinía que figurar, pa que tul mundu castellanuparlanti lo intindiera, col razonabli llamatu de "Sotana". Salta a la vista, a cualisquiera que vea el sitiu li paecerá estar viendo la sotana, la casulla y jasta el jisopu. Yo mesmu creo dendi jaz años que Liébana enteru agüel a sotanún.

Aprendé-l castellanu es una cosa, y que sea juerza de desterrar lo que se hablaba es otra.

Castellanizar queda curtu si sólu endicara jacer daqui palabra cumprinsibli a un castellanuparlanti. Añido aquí que creo que los castellanuparlantis no son a la juerza tan curtos y con tan pocu acanci cumu pa que cuandu oyan u lean Midiaju quedin pirdíos y si en tal de eso lis dicin "Mediajo" intiendan de súpitu: "Dícese del lugar venteado o sombrío donde el ganado acude para aplacar los calores del mediodía". Castellanizar jue primeru -y es tamién entá pa angunu- acabar con cualisquier rastru del cántabru. Por eso el paisanu que mi dijo lo del midiaju dudaba que juera a sabé-la palabra.

Por embargu, hui buscando ena Redi el tiempu que jará alcuentro nel mapa llamatos cumu El Respijadiru u Colláu Jozalba. La razón vien de que el IGN jezo por priguntá-los llamatos y dir pasándolos sigún los arricugían. Una estitución del estáu es la que abora se pricupa de que los llamatos de los sitios recin sigún la genti los conoz, y una página web del tiempu los saca ensin problema dingunu. U lo que es lo mesmu: a estas alturas ya es mas cunsideráu el estáu colos llamatos cántabros que el propiu gubiernu de Cantabria, y las empresas tamién.

Y cumu ya quedarin atrás los tiempos enos que castellanizar era tamién acabar colo cántabru, mos toca priguntamos si son entonz el mesmu Gubiernu de Cantabria y las sús estitucionis quinis mos están castellanizando, arrisistiéndose a siguir un caminu que abora marca la iniciativa del propiu estáu.

Castellanizar
Comentarios