viernes. 19.04.2024

Quiciabis gobernáu por un trasgu azorráu en daqui iscundiviriti iscuru de la menti, iscugiera ensin bemi dau cuenta estar del lau condenáu a perder.

El habla pasiegu distingui el murir propiu de la genti del morrer ajenu al Ser Humanu. He de cogeli emprestáu el vuquibli al pueblu pasiegu pa dicivos arréu: lo que nací quisiendo u aprindí a querer, u acaez u muerri. U está de morrer, matáu la mayuría.

Los cabrios de milis de cabañas y envernalis aguantan cumu puein el pesu de los hibiernos congelaos arronti. La nievi li da sipultura a los que mata el pesu de la culumía de mercáu entri las pareis que los ircían, pasando de jogar y asubiu de vidas a pantión alventistati de una clas social. Será el mesmu mercáu quin callanducu, ajita, paiciera que mansu, arrumbi las vidas, primeru las almas, de aquella genti que buscó sitiu enos requejos del monti, y lu pirdió nel mundu moernu; el Capital trebaja cumu nievi espeldi que en silenciu y segli va arrobándoli la juerza a los cabrios, abregonando las vigas cumbreras jasta triscalas. Arrumba primeru l'urgullu, arréu la dinidá, arréu la custumbri, arréu la vida, y a la final la casa, too arrumbáu arronti. El pueblu acaez, l'arrabal adonez.

L'arrabal no es un lugar. Es lo contrariu. Cuandu mos contarin que el ser humanu es el que fabrica un contornu, sólu mos contarin una parti del procesu, que no es ni la metá. L'iti está en que es el contornu quin fabrica dendi la nacencia al ser humanu; si aluegu el ser humanu tresforma el contornu, acaba cunsiguiendo que el nuevu contornu artifial lu tresformi a él. Al principiu se es de un sitiu. Peru siendo l'arrabal lo contrariu, quin lu habita es de dinguna parti, pertenez al vacíu. L'arrabal en que está cunvirtiéndose Cantabria es un prudutu humanu, peru huguañu el pueblu cántabru es ya un hiju del arrabal. Lo jermosu se esmució cuasi deajechu, y la única referencia pa la mayuría es lo potrosu.

Las imáginis que se vendin de Cantabria son postalucas muy bien encuadráas, cumu vacas en día de cillisca, peru quin conoz el sitiu sabi que la estampa es trampa. Pa allegar a la jermosa colegiata de Castañeda el viajeru tien de atrevesar ñudos de autuvía y desguacis de cochis; los urros y playas de Liencris se retratan dendi riestras de casucias que paecin estabulacionis pa la genti que soñó con una vida de postal. Pa visitá-la ilesia de Castru unu se vei ubligáu a pasar por mediu de Castru, y si apetez conocé-l puntal de Somu, a unu no li queda mas remediu que veer Somu de caminu. Muchas casonas montañesas que remanecin ena publicidá de los folletos están apercollaas por un buchinchi de pisos y estabulacionis. La casona acaez, el buchinchi adonez.

Aquel pueblu hiju del pueblu y de un país intirizu supo cantar con un istilu propiu, amugáu con un airi de murria cumu los vallis adornaos con nieblas ondi rebotaban los ecos de aquella tonaa.  Hui ya los hijos del arrabal cantan la música que sal de los altavocis. Cuandu crein cantar daqui cosa con raiz, dan palmas, sigun vierin ena tilivisión. El piensu musical adonez, la tonaa acaez.

Ondi hebo prau, maizal, pumaris, mieris, abora prendi y tresna agustu el Plumeru de la Pampa. El plumeru adonez, el verdi acaez. El castañu, la ancina y la cajiga juerin desterraos pol ucálitu a los espindiajos y tierras altas; el ucálitu adonez, el monti acaez.

Acaez el ríu, adonez la cantarilla.

Acaez la genti de palabra, adonez el contratu.

Acaez el gurrión, adonez la cámara de vigilancia.

Acaez la piedra, adonez el esfaltu.

Acaez la conversación, adonez el pasatiempu de pantalla.

Acaez el razonamientu, adonez la cunsina.

Acaez el moelu, adonez la imitación.

Acaez el despáciu, adonez el cunsumu.

Acaez la siguranza, adonez la pulicía.

Acaez el Nós, adonez el Yo.

Acaez la cirria, adonez la basura.

Acaez el són, adonez el buréu.

Acaez el jechu, adonez la estampa.

Acaez lo vivíu, adonez lo publicáu sobri ello.

La nuticia es que el Gubiernu de Cantabria quier una asinatura ena que si dé apreciu al patrimoniu. Allega tardi al patrimoniu, y mas tardi entá a la genti a lo que está destinaa. Ya somos prudutu d'un contornu que arrisulta de escastá-l patrimoniu. Esta culuna está iscrita cola palabra del patrimoniu, que cuasi dingunu ya comparcia.

Los hijos del arrabal soñamos ispiertos, con ojos abiertos que no vein. El vacíu mos astra.

Lo que adonez y lo que acaez