sábado. 20.04.2024

Ibertrola y el retratu

El negociu eólicu no se está, y ondi tú y yo veemos naturaleza, vei suelu industrial colo que buscar reitu. Parti del negociu es gastar dineru ena promoción.

mugu300519Pol caminu derechu | edc

Caúnu se aprivien de lo que li paez.

Los virdugos ya no gastan jacha. Van de traji.

La memoria mos arrecuerda, mijor u pior, cúmu era too. Yo, lo mesmo que mucha genti, ví la jirmusura de muchos lugaris cunvirtía en estrobu pa negociu d'unos pocos que jaciendo de listos prifirían que los demás jaciéramos de tochos cunvinientis. Vímos llenase el monti de pistas, volar el cumbri del Picón del Fraili, la guinea de Cañonerus astrase de mulinos, las cuevas ensin lucis y aluegu jechas una rumiría, los pueblos de La Marina ensin urbanizacionis pantasma y aluegu con traza d'escenariu de pilícula de zombis, y dellas cosas mas enas que lo guapu estaba sigún molo bía dejáu el tiempu y entri pulíticos y emprendedores lo arrasarin adobáu de promesas de juturu y empléu.

“Si veis daqui sitiu guapu, arretrátalu; no sabis por cuántu tiempu se caltendrá”

Jue tantu l'estrobu, y tan arréu, que a la final –no juera malu que biera síu la final de veras– la pensé en forma de conseju: “Si veis daqui sitiu guapu, arretrátalu; no sabis por cuántu tiempu se caltendrá. Porque tú lu amiras distintu a cumu lu vei unu d'esos que jacin negociu por ondi van. Quiciabis mañana lu estrobin pa siempri. Cumpitin los unos colos otros, a veer quín lu arrampla primeru”.

Cuerrin güenos vientos pa ser virdugu, y cuerrin enos cumbris y cordalis de Cantabria. El negociu eólicu no se está, y ondi tú y yo veemos naturaleza, vei suelu industrial colo que buscar reitu. Parti del negociu es gastar dineru ena promoción.

La promoción. No mi paez dinguna casolidá que enos anuncios de la sigunda cadena estatal salgan mulinos eólicos tan aminudu.

Mi lo dijo dellas vecis por espáciu d'un añu u mas, y too aquello acabó llamándose ‘fracking’

La promoción. Una cunucía mi priguntó si no bía vistu nel piriódicu la gran nuticia: había una nueva manera de cunsiguir inirgía que era toa una upurtunidá pa Cantabria. Mi lo dijo dellas vecis por espáciu d'un añu u mas, y too aquello acabó llamándose fracking. Y li dio pasi legal un gubirnucu autocómicu justu enantis de que cambeara el partíu nel poder. El pueblu, por una vez, se puso a la contra. Los pulíticos, puestos en vergüenza, se punían a la contra del fracking en Cantabria, peru cuandu diban al parlamentu español pirdían la vergüenza y votaban a favor. Ési es el poder que tien una güena promoción.

La promoción. Mi camentaba que lo mesmu que los del fracking, los de las elétricas, empresas a las que paez que no hai tíu pásimi'l ríu que les tosa, puestos a vender inirgía limpiu jugaran suciu. Andaba yo comentándoli a una amistá el mí barruntu de que la promoción viajaría drentu de malitinis, y mi dijo que supo de primer manu del casu. Sí, la inirgía limpiu sabi jugar suciu.

Los promotoris de las empresas, elétricas n'esti casu, nicisitan de promotoris pulíticos que –bien molo dan a veer tolos días– paez que tuvieran mas interés que los propios empresarios (perdón, emprendedores). Entonz remanicierin los cartelis del gubirnucu pola calli: por fin Cantabria jaría un plan d'Inirgía Verdi, pa no ser deficitaria. Cumu si mos jueran a pagar las elétricas en tal de cobramos cumu molo cobran. Suena a Ibertrola.

Cuandu lu entregó, avisando de que el sitiu no era adecuáu, li dijerin que la zona ya estaba “sentenciada”

Un amigu jezo un istudiu de fauna desprimeru a la estalación d'un parqui eólicu en Cantabria. Cuandu lu entregó, avisando de que el sitiu no era adecuáu, li dijerin que la zona ya estaba “sentenciada”, asina, con esa siguranza. Al pocu, me llamarin d'una empresa pa golver a jacer un recuentu de pájaros ena mesma zona, que se conoz que col primeru no lis valía. El parqui sí que acabó sentenciáu, pos tan siguros andaban que pritindían meter muchos mas mulinos de los que la lei marca. Por eso hui no hai parqui. Estaba demasíáu bien prumuvíu.

Si sospechosu era que en Cantabria los pulíticos sacaran alanti una lei de PSIR mientras que retrasarin tolo que pudierin las de ordenación del tarrentoriu, que entá no están completas, malu ha síu que sacaran del PROT proyeutos que están ensin jacer, y pior es entá que metan ena última campaña eletoral otra güelta de tuerca enas leis pa saltasi los controlis ambientalis. Ensin tené-la Lei, a vecis años antis, ya están preparando la Trampa. Se paez muchu a los efeutos d'una güena promoción.

Abora los parquis eólicos, en tal de ser tan grandonis cumu antis cuandu lis caían las sentencias en contra, los prumuevin igualis de grandis peru partíos con tres nombris y proyeutos difierientis en caúnu. Paez mintira que no haiga genti de lo que lleva nel sueldu controlar que estas cosas no pasin, que no vea la trampa. Es cumu si una empresa de gafas de sol con ceguera encorporaa biera jechu tamién una güena promoción.

Cumu el mijor de los dilincuentis, pa ellos la siguranza no se basa en jacer bien las cosas, sino en que dingunu puea iscubrí-l sú dilitu

Cuandu tres unas cuantas décadas de dejar pa práu planis pa ordená-l tarrentoriu empenzó a demolese lo inlegal, los empresarios que bían jechu lo que lis daba la gana salieron a la prensa quejándose de la “inseguridad legal” ena que, probis, se viían ubligaos a vivir. Bien podemos asperar que jagan lo mesmu los promotoris de las elétricas, otros probis ellos, hablando del negociu eólicu. Cumu el mijor de los dilincuentis, pa ellos la siguranza no se basa en jacer bien las cosas, sino en que dingunu puea iscubrí-l sú dilitu. Y el sociu del que echin manu nel parlamentu fácil sacará el razonamientu de que se debi acabar cola falta legal de siguranza y difinir cúmu van a ser los parquis eólicos del juturu, dejando claru que van a ser, cumu Dios pintó el veranu. Y una vez que estén, allá penas. Los vendeoris de juturu han dejáu mucha iscuela. Sobran ambientalistas con mas gana de proyeutu que el mesmu empresariu que lo pretendi jacer.

Y abora tendremos nuevu gubirnucu autocómicu. Caúnu se aprivien de lo que li paez, y entonz yo quiero aprivinivos de lo siguienti: anda prupingu pa que col aquél del cambéu climáticu y las imisionis de CO2 mos enjotin la sú particular y negocianti idea de inirgía verdi, que pasi por jacer un teatrucu de participación ciudadana colas cartas marcaas desprimeru –no siría la primer güelta que lo jacin– y que cunvierta los cumbris y cordalis del país en terrenu endustrial astráu de mulinos de vientu, too bien placenteru a gustu de las empresonas elétricas. Y los que van a poné-la cara pulítica a semejanti operación de caciquéu van a ser virdugos moernos, bien vistíos, pintando de verdi y quiciabis jasta de roju el despoju de la muéstra tierra por parti del gran capital.

Aprivinivos, que los malitinis llevan el piligru drentu, y hai angunu que yo mi sé con mucha jambri de malitín. Que no haiga que dasi prisa en arretratá-las montañas del país antis de que arramplin con ellas empresarios ensin iscuplu y pulíticos sicarios, toos guiaos pola mesma cubicia.

Ibertrola y el retratu
Comentarios