sábado. 20.04.2024

El Cúmu y el Qué

Lo que mi biera interesáu dicir n'aquella ocasión es que pa mí no es sólu emplear el cántabru, sino emplealu pa dicir cosas que están pasando n'esti pricisu momentu.

Ya son unos mesis qu'esti diariu apresentó el Diario de opiniones 2019, que atropa una seleición d'upinionis de los culunistas que por custumbri iscribin aquí. Apresentó l'afamáu escritor J.R. Saiz Viadero, y ponderó el libru dijendo que había dellas upinionis, libris, críticas, y que si pudiera echar  una cosa en falta era entá mas crítica, porque n'estos tiempos a caa güelta mas iscuros está siendo necesariu.

Asina que estaba hablando tocanti al Qué, al Qué se debi dicir.

A mí mi tocó contestar a priguntas atentu de la situación del cántabru, por si a angunu li quedaba la duda de que es un enfermu desajuiciáu polos médicos que puein curalu, y no son otros que nós mesmos, el pueblu enteru. Sinto entonz que la novedá pal públicu d'apresentar a quin iscribi estas linias es no tantu el Qué cumu el Cúmu.

La voluntá es sacá-l cántabru de la cuadra, que es el sitiu nel que mos cunvincierin que había de cunfinalu

Quedé cola gana, por falta de tiempu y quiciabis pola falta mía de arranqui, de ber dichu otras cosas que las que diji. Aprovecho entonz pa dicilas abora.

Sí, la voluntá es sacá-l cántabru de la cuadra, que es el sitiu nel que mos cunvincierin que había de cunfinalu, y sacalu a la calli, ondi siempri istuvo. N'eso esti diariu va por lanti, y es pricisu alabalo aquí. N'esti piriódicu, al treviés d'esta seición y de dellos artículos, se comenta en cántabru lo que jaga falta, y se supera con correndera la idea cosmopaleta de un hablaji propiu de genti remotu que no sal de la cuadra.

Peru eso siguiría siendo asuntu del Cúmu.Y a mí mi interesan el Cúmu y el Qué.

Lo que mi biera interesáu dicir n'aquella ocasión es que pa mí no es sólu emplear el cántabru, sino emplealu pa dicir cosas que están pasando n'esti pricisu momentu.

Quiero el cántabru pa dicir que somos un pueblu de güenos mandaos, que agacha la cabeza, de genti que se crei listu unu por unu, y cumu pueblu fracasa a toas horas.

Quiero el cántabru pa que quin lo lea si prigunti cúmu es que li extraña, u cúmu es que no intiendi, u cúmu es que li es tan ajenu, u li da tantu apuru.

Quiero el cántabru pa dicir que si tenemos autunumía es porque otros tirarin del carru del autugubiernu porque sabían pa qué lu quirían, y que aquí lo tuvimos no porque habiera una idea pulítica y social que lu necesitara, sino por dos razonis que los pulíticos pritindieron daquella, y entá pretendin: la una, lastrali el carru del autugubiernu a los que tiraban de él. La otra, isponer agustu del presupuestu, que pa eso sí lis apetez l'autunumía. Y que lo jacin d'esti arti porque los pulíticos de Cantabria, mijoris u pioris, paez que están mas agustu cumu cacicucos y mercachiflis que cumu genti con un proyeutu pa la sú tierra y con vocación d'amijora-las cundicionis de vida del sú pueblu, y eso si es que crein que vivin n'una tierra y son parti d'un pueblu, que dudo que lo crean toos.

Muchu alarmase del facismu abora, cumu si no lu bieran cultiváu con tanta bandera nel balcón, peru llamándoli constitucionalismo

Quiero el cántabru pa dicir que Cantabria se muer por ondi la amiremos, y que se muer pola inutilidá del sú pueblu, colos pulíticos a la cabeza, y los empresarios arreando por tras.

Quiero el cántabru pa dicir que estamos vindiendo la tierra carru por carru, y esto por bemos vindíu desprimeru alma por alma.

Y lu quiero pa dicir que a estas alturas, de tantu pretender gustali al siñuritu jolasteru, y dispués al turista, ya no sabemos ni quínis somos porque pusimos muchu arti en esmuciamos y odiamos cumu Dios manda.

Lu quiero pa dicir que muchu alarmase del facismu abora, cumu si no lu bieran cultiváu con tanta bandera nel balcón, peru llamándoli constitucionalismo.

Lu quiero pa dicir que somos pocu menos que un rebañu de televidentis a escala autonómica, y estamos rematándolo con un telepresidenti cumu el que mos toca.

Y lu quiero pa dicir que tenemos un consejeru d'endustria que si sigui emperráu por esti caminu, va a acabá-la sú carrera pulítica el día que lu premiin con un asientu d'asesor en Iberdrola u otra empresa d'inirgía, quiciabis propiedá de Florentino Pérez. Y tampocu pasará nada, vistu lo vistu, porque los fabricantis cántabros d'upinión estarán mui acupaos arreglando Cataluña a porrazos, pinto'l casu.

Y pa arrisumir: lu quiero pa dicí-las cosas que no veo iscritas ni en castellanu, y eso que tul mundu iscribi en castellanu. Saiz Viadero llevaba razón.

El Cúmu y el Qué
Comentarios