jueves. 25.04.2024

Dilliá'cá

Cuarenta años dimpués, tenemos que el cántabru goza de especial falta de respetu y proteición. Está pior que estaba. Dilliá'cá, en tal de progresar juimos caratrás.

Subriviviendo al juéu
Subriviviendo al juéu

Al principiu dicían que hablar al usu de Cantabria era cosa de genti brutu que agulía a muñiga. Era hablar mal, y hablar castellanu (masque juera jaciéndollo mal) era hablar bien. Esto pasó en toos laos, nel tiempu en que el castellanu tresnaba cumu butri a costa de que lo demás muriera, y pudía insultar allá ondi allegaba. Angunu dirá que eran otros tiempos.

“Las distintas modalidades lingüísticas de España son un patrimonio cultural que será objeto de especial respeto y protección”. Asina reza el tercer apartáu del artículu terceru de la Costitución Española. Esto ya es n'esti tiempu. Dilliá'cá, polo menos polo iscritu nel papel, amijorémos.

Si Cantabria está sú la jurdición española y eno lingüísticu posei una modalidá que llamamos cántabru hagüañu , ésti tinía de estar gozando d'un especial respetu y proteición dendi l'añu 78

Jaciendo un ijirciciu cincillu, sacamos que si Cantabria está sú la jurdición española y eno lingüísticu posei una modalidá que llamamos cántabru hagüañu (montañés, que dicían antañu), ésti tinía de estar gozando d'un especial respetu y proteición dendi l'añu 78, tres años antis del estatutu autocómicu del que tamién gozamos mui muchísimu los aficionaos al cementu y al esfaltu.

Sirían entonz 44 años enos que cumpliendo col ispíritu costitucional, las autoridáis tinían de bese jechu al asuntu y ber prutigíu el cántabru. 44 años, a pocu que entainasin el tiempu los pulíticos, bieran arrijundíu, n'esi sintíu. Por aquél tiempu tiníamos mucha genti hablando al istilu de caa valli, y biera dáu pa jacer unos trebajos de campu bien completos. Pocu primeru bía andáu el británicu Ralph Penny jaciendo los mijoris istudios cunucíos sobri cántabru, en Pas y Tudanca. Dingunu de los dos está tan disiquiera publicáu.

Cuarenta años dimpués, tenemos que el cántabru goza de especial falta de respetu y proteición. Está pior que estaba. Dilliá'cá, en tal de progresar juimos caratrás.

Al principiu mos dicían que era cosa de genti brutu. Aluegu, mos dijerin "Eso no es un idioma, no tiene gramática ni literatura", una pampirolaa que los dejaba contentos. Y por un tiempu istuvimos asuntando qué era en rialidá lo que jacía lenguas y dialeutos a las lenguas y dialeutos, peru a la final vimos ensin ber tomau de referencia l'artículu terceru que asuntar eso siría esmanase porque tenemos una "modalidad lingüística", un patrimoniu cumún dinu de respetu y proteición. Es un error pensar que desistin moelos distintos de respetu y proteición, sigún estemos asuntando de lengua, dialeutu u habla; las midías a tomar son las mesmas. Sea una lengua u una varianti d'una lengua, sólu la protegis y respetas cumu cuandu se protegi y respeta una lengua, mesmu la castellana.

Primeru, con superioridá, palabronas de genti brutu; aluegu, pa quitasi l'aquél clasista,no es una lengua; arréu, es forzáu, no natural

Jaz no tantu, salió enas redis de Cantabria un vídiu d'un youtuber asturianu, daquella iscunucíu, que hablaba cumu de parti de los del pueblu. Mucha genti que lo vió, la clas de genti que lo pasa mal cuandu oyi cántabru,  pensó que era un paisanu de Cantabria hablando tranquilu ena su no-lengua-de-genti-brutu, y sacó un nuevu razonamientu en contra, vistu que los otros lis diban fallando: "Habla forzado". Eso, ena Cantabria de la genti que diz "Ej que no é lo mim-mo" cuandu pretendi tener un deji de cunfianza, y celebra mas la Feria de Abril que l'Antruíu.

Primeru, con superioridá, palabronas de genti brutu; aluegu, pa quitasi l'aquél clasista,no es una lengua; arréu, es forzáu, no natural.

A la final, lo que el asimiláu cultural piensa que piensa, es que la modalidá lingüïstica terreña está lejos de ser "un patrimonio cultural objeto de especial respeto y protección" y merez murir de pena y ulvíu, y eso li val pa no veese en vergüenza por desconocelu deajechu. Angunu d'ellos hablando mal del cántabru en públicu tamién se ponderó de costitucionalista (y ya de pasu jaciéndosi un pañal col tercer apartáu del artículu 3). Dilliá'cá, masque l'ispíritu y la lei biera cambeáu, el bienasimiláu cántabru sigui a buscu del razonamientu que sea pa dar por güenu lo ajenu que es a lo suyu y muéstru.

Dilliá'cá
Comentarios