jueves. 25.04.2024

Cosas del cántabru: degeneración

Un amigu dijo que el problema aquí era que la genti no tinía concencia lingüísticu. Cúmu no va a tener? Enos Madrilis tienin, y tantu, que aquí la genti ya pica n'hablar con deji madrileñu.

El solar del cántabru
El solar del cántabru

El cántabru -lingüísticu- sufri un procesu de degeneración, por eso se pierdi y mucha genti lo sinti cumu malu y ajenu.

Cumu cuasi tul mundu aquí, yo nací n'un contornu que hablaba castellanu, un castellanu dialeutal influíu pol cántabru al que lleva muchos años tratando de quitar del mediu -con bastanti ésitu, amás-.

Enos primeros años y jasta que no juí mozu, cumu cuasi tul mundu aquí pensaba que aquello que abora llamamos cántabru era la suma de dellos vicios particularis que acabarían por no pasá-l filtru de la cultura y el progresu.

Cuandu esti diariu anunció que diba a tener espaciu pal cántabru, della genti contestó que si eso sucidía dejarían de entrar ena Redi pa leelu

Por embargu, en casa resonaban en dellas ocasionis los sonis de la lengua del país, muchas vecis en tonu de broma porque vinía especialmenti bien. Tamién estaban ena mui ponderaa por nós coleición de libros de Manuel Llano. Y nel "Vindio" que cuasi toos los críos de la época pudimos leer. Y cuandu a los años, de mayorón ena iscuela, mos enseñaban "las lenguas y dialectos de España", ya tuvi espáciu de dami cuenta de que nel "Montañés" la lición fallaba pusiendo el sufiju "-uco", cuandu dibía de ber puestu -ucu. Quín siría quin aportó aquellos datos? Cualisquiera, lo raru siría que lo biera puestu bien, porque pensaría que estaba mal.

Ya siendo mozu, y al treviés de la música ví l'ejemplu asturianu. Allí tiraban calanti con un asturianu col que tiníamos y tenemos muchu en cumún. Ciertu es que lo que no es cumún col asturianu mos impresiona por sonamos "mui idiomáticu" (otra genti diría mui cerráu, peru a que nunca uímos, ni siquiera mos primitimos pensar que los bandos del ahuntamientu están iscritos en castellanu "mui cerráu"?). 

Asuntando d'ello, un amigu dijo que el problema aquí era que la genti no tinía concencia lingüísticu. Cúmu no va a tener? Enos Madrilis tienin, y tantu, que aquí la genti ya pica n'hablar con deji madrileñu, porque se conoz que lo tienin por mui prupiciu pa ser francu, u pa ser saláu, u pa demostrar que unu tamién es del pueblu llanu. N'Asturias tienin, y tantu, que aquí la genti ya pica en dicir "eso ye lo que ye". Nel País Vascu tienin, y tantu, que la genti aquí ya anuncia que vendi chalés "con choco y lonja". L'iti no es ni la calidá del cántabru ni la falta de concencia, es que la muéstra concencia de genti asimiláu se muestra en forma de cargu de concencia. Cargu de concencia lingüísticu, por "hablar mal".

La genti que entá conoz u maneja anguna clas -mas u menos disipaa- de cántabru y está en procesu de asimilación ya es mui pocu

Biéndome interesáu polos libros a tentu del cántabru, que suelin ser palabreros de tal u cual pueblu u valli, trés de ber vistu unos cuantos arreparé en que unos cuantos autoris declaran espitáu, en cuantas que puein, nel prólogu, que no por ber jechu el palabreru unu debi pensar que l'autor piensa que hai un idioma cántabru. Cumu si al iscribir esa clas de libru los istuviera espiando angún tribunal de la Enquisición, u los jueran a cinsurar, u tuvieran que rindir cuentas cola Justicia por anguna falta. Y prigunto en seriu: Quín tien autoridá pa pidir cuentas por iscribir un libru asina? Cuandu veo un palabreru d'esa clas en dingún casu pueo veer otra cosa que vocis de tal u cual sitiu. Y lo mesmu que los hai de Cantabria los tien d'haber de pueblos u vallis del corazón de Castilla, ensin que se puea pensar que desisti un 'otru' idioma castellanu, peru creo que los autoris castellanos no se disculpan. Eso queda pal bienasimiláu con cargu de concencia lingüísticu.

Cuandu esti diariu anunció que diba a tener espaciu pal cántabru, della genti contestó que si eso sucidía dejarían de entrar ena Redi pa leelu. Paez mintira que eso sea una razón pa dejar de leer un piriódicu, porque sigún la mi esperiencia colos medios de cumunicación, que no es pocu,  la rialidá sucedi d'una manera y la mayuría de piriódicos cuenta un cuentu distintu, aidea a vecis y ensin dasi cuenta n'otras. Esa clas de reaicionis muestra l'ésitu de las campañas d'asimilación por espáciu de tantu tiempu.

La genti que entá conoz u maneja anguna clas -mas u menos disipaa- de cántabru y está en procesu de asimilación ya es mui pocu. La mayuría de la genti que a estas alturas se escandaliza u avergüenza de que se iscriba u habli en cántabru es genti bienasimiláu de sigunda, tercera, y en ciudaonas grandis puei que cuarta u quinta generación, que aplicáu al casu que mos acupa sirían un casu sucisivu de degeneración, degeneración cultural.

Cosas del cántabru: degeneración
Comentarios