sábado. 20.04.2024

Cijar cumu quin adelanta

Si llega a ber síu un país mas llanu y placenteru pal esfaltu, Liébana tindría el juegu completu del progresu cántabru.

Antis de la LOTUCA Antis de la LOTUCAAntis de la LOTUCA

A vecis van cambeando las caras. Otras, ni eso. 

Aminudu, cuandu toca iscribir un Mugu nuevu, amiro eldiariocantabria.es, a buscu d'espiración. Dimpués del tiempu que lleva esta seición, camiento puea cunvirtise n'un culiebrón. El moelu bananeru de progresu sigui sigún estaba de manu. Aquí el progresu se midi en metros cúbicos, cuándu de cementu, cuándu d'esfaltu.

Aquí el progresu se midi en metros cúbicos, cuándu de cementu, cuándu d'esfaltu

Es el moelu de Fraga y el "Spain is different". Con semejani moelu cugierin Laredu y lu cunvirtierin en un mijíu de Salou y Benidorm, peru lluviendo en veranu, Y el Laredu hestóricu, drentu de naa, dará a veer mas casaretonis arrumbaos y fachaas cubiertas de poliuretanu que casas en pie. 

Enas librirías de Cantabria se puei alcontrar un libru de los mijoris pa comprendé-l usu'l tarrentoriu nel país, "Casa y aldea en Cantabria". Quin lu lea podrá veer una página ena que l'autor se queja de lo que años dimpués del istrupiciu de Laredu estaba daquella pasando en Noja, un planeamientu urbanísticu basáu en custruír too lo que se puea ensin cunsiderar naa ni aprivinise de los malos efeutos que se puean pruducir. Y la imagin que ufricía era del pueblu a vista de pájaru. La sensación que tuvi al veela era que si l'autor se quejaba ya daquella de lo que sucidía, si sacaran esa mesma estampa hui, lo custruíu de nuevas siría 20 vecis mas. Si Laredu era pocu, a los años, Noja. Y si Noja juera pocu, a los años, Argoñus.

Cualisquiera que quiera dasi un claréu por unu d'estos dos sitios un miérculis de primovera, tardíu u hibiernu, creirá que aquello esta eshabitáu nel 90% del espaciu urbanu. 

Leo que el nuevu vieju Consejeru de Turismu anuncia en Liébana un nuevu aparcaeru n'Áliva. Trai un nuevu vieju proyeutu. Y el presidenti anuncia que van a amijorá-la carretera de la garganta de L'Harmida.  Otru nuevu vieju proyeutu. Muchas vecis ví iscritu que si Liébana es un paraísu es porque los lebaniegos supierin conservalu mijor que naidi.

Lo de cunfiase al ladrillu ya está vistu ú acaba, y lo vimos jaz bien pocu. Los pulíticos ispistan al pueblu en tal de aprivinise

Pos no, los lebaniegos tienin pocu de especialis. Unu amira Liébana y lo que vei que desdiz es de cuandu se abrió la carretera d'esfaltu. Ber pirdíu los trigalis, las viñas, los cerezalis, los garbanzalis, los arvejalis -y eso tien pocu que veer col lobu- es dilliá'ca. Cualisquier plantíu de Pinu de Monterrei resultáu de acabar con un sufréu u idificiu que paeza tresplantáu dendi Torlavega u Maliañu es dilliá'ca. Lo que jaz que Pido, Cahecho u Esanos ofrezan una estampa distinta de Laredu, Argoñus u Noja es lo lejos que quedan de las capitalis, lo lejos que quedan de Vizcaya, y lo estrechu y largu del trechu que media entri Panes y Cillorigo. Si llega a ber síu un país mas llanu y placenteru pal esfaltu, Liébana tindría el juegu completu del progresu cántabru: montis cunvirtíos en ucalitalis, praos cunvirtíos en viveros de Plumeru de La Pampa, un acaldamientu urbanu caóticu, casas forraas de plaqueta valenciana de culurinis con escaleras de terrazu y barandas d'aluminiu, el 90% de los pueblos cunvirtíu n'espaciu priváu polas urbanizacionis, y el 95% de los hijos del valli cugiendo el pindiqui y marchando juera, y la calli cuasi disiertu de lunis a viernis. Lo guapu de Liébana es prudutu del islamientu geográficu. Lo guapu de Liébana es que lo tuvierin mal pa jacer teleféricos, vías ferratas que alumbrar de culurinis pola nochi, aparcaeros, y demás jatera paisajísticu de lo que li gusta anunciar a los pulíticos. 

Y entonz, lo que anuncian los nuevos viejos pulíticos es el nuevu vieju progresu: carreteronas, aparcaeros... pol ún lau; y pol otru anuncian la LOTUCA, que es la manera de siguir llenándoli el bolsu a los que lu llenarin bien enos tiempos del Ladrillazu.

Lo de cunfiase al ladrillu ya está vistu ú acaba, y lo vimos jaz bien pocu. Los pulíticos ispistan al pueblu en tal de aprivinise. La sú idea de adelantar es cijando, progresar caratrás. Cuántu mas escarmientu mos jaz falta?

Si Liébana, dimpués de jacer esta carretera desanchaa que ya tien, va a golvela a desanchar mas entá, el resultáu es que se vaciará primeru. Los pueblos darán en dise arrumbando y las casas de los turistas, jechas ensin respetar dingún istilu, acuparán los praos. El terrenu será muchu mas caru. Los nuevos vicinos, cumu pasa ya en dellos sitios, se quejarán del ganáu porque agüel a muñigún y trai moscas que ensucian los cristalis de los chalés. Liébana será un barriu mediu bilbainu mediu madrileñu. Ganarán el listu de las contratas del Ladrillazu, el listu de las vías ferratas y las tirulinas, y la partía d'aspirantis a rascase la barriga a juerza de ser alabanciosos con un pulíticu que tenga manu en Cantur. Y los demás, que recin a la Santuca, polo que puea pasar.

Cijar cumu quin adelanta
Comentarios