sábado. 20.04.2024

Lines

Si la idea de la genti aficionáu a la música sellencu, peru d'otru sitiu, es que lo del país tien que veer cola muñiga, unu tendrá de pensar que n'Irlanda y Escocia las cuadras tienin el suelu cubiertu de prata y oru.

Marcha Lines y mos deja a solas cola música'l país. No tantu cumu lo del país; mos deja a solas col bieldru de música que pretendemos que sea heredáu d'aquello que con gustu -con otru gustu mui distintu- mos dejarin por herencia Lines y otra mucha genti cumu ella.

Ya son dellas güeltas a las que surdió genti con gana de rescatá-l són antiguu. Primeru anduvierin -a la zaragata, aminudu-  los grupos de Coros y Danzas, que pritidiendo -u dijendo que pritindían- caltener encesa la llama de la custumbri cunvirtierin la música de tul pueblu n'un espetáculu conformi a las reglas del espetáculu: una genti arrepresentaba un papel bien ensayáu y coreografiáu cumu "bailadores" y el pueblu, quietu, juera, contemplaba la obra de teatru danzáu cumu biera vistu a unos titiriteros. Y ya picaban en veelo cola mesma distancia ena concencia que si vieran unas danzas de Purtugal, igual que se sinti abora. Otru tiempu, otra genti, otru sitiu: "Yo con eso no tengo  nada que ver", "Cosas de pasiegos".

Cansu istuvi d'uír que "Cantabria y su música son de tradición celta", pa veer aluegu que las cancionis diban quedando probis y ensin ispíritu

Yo ví de cerca lo que veno arréu; la entráa de la música folk y de las iscuelas de folklore. Lo unu ya de manu se esbijorcó en dos bandos, l'unu el de los que se aboutizarin cumu folki-bronquis, enamoraos de la música d'Irlanda y Escocia, y que de pasu aboutizarin cumu moñigueros al otru, de los que gustaban d'amirá-las piezas del país. Si la idea de la genti aficionáu a la música sellencu, peru d'otru sitiu, es que lo del país tien que veer cola muñiga, unu tendrá de pensar que n'Irlanda y Escocia las cuadras tienin el suelu cubiertu de prata y oru.

 A Aurelio Ruíz, que cantaba tonaa y era de la capital, la genti lu animaba dijéndoli "Canta una de ésas que huelen a moñiga!!" y él arrispundía "Cómo que a moñiga? A lo que huelen es a flores del campo!!". No estaba la tierra mui pa sembráu.

Los folki-bronquis se mitierin a fondu col suníu que llaman celta, y pusierin tantu arti que acurriarin  a la final a muchu moñiguero, si no a cuasi toos, masque piensin que no. Cansu istuvi d'uír que "Cantabria y su música son de tradición celta", pa veer aluegu que las cancionis diban quedando probis y ensin ispíritu.

Lines acomparaba la manera moerna de pretender cantá-las tonaas y cantaris de siempri y dicía que abora si jacían cumu las carreteras de Castilla, too a derechu, cuandu tinían de ber síu cumu los caminos aquí, con curvas y tornos. No tinía mucha mas tiuría, y dendi luegu, no era una tiuría del istilu de los carraos de tiurías que unu oyi tocantis a la música sellencu de Cantabria. La sú mijor tiuría era la prática, el jechu.

A Lines no li jacía falta vistise con eso que llaman "traje regional", ni tampocu vistise de naa que no juera ella

Y no, lo que unu oyi entá son carreteras de Castilla, cuandu no son autuvías. Lo de cogeli el golpi va a ser cosa de genti mas capaz que lo d'abora, y el misteriu es si nel juturu lo habrá interesáu.

A Lines no li jacía falta vistise con eso que llaman "traje regional", ni tampocu vistise de naa que no juera ella. No estaba jaciendo una arrepresentación, porque era de verdá. Era una paisana cantando la música del país col airi que hai que dali y col golpi bien cugíu, la música que cantaba tul mundu un día tres otru. No era d'otra genti, n'otru tiempu y otru sitiu.

Lines, qué solos mos dejas; cuandu entá no somos a manejamos...

Tenemos la suerti de tené-la musica d'antañu, polo menos una parti d'ello, agrabáu. Cualisquiera que tenga interés, puei dar con ello. Yo me precio de tener uíu, y cumu no sé qué jaz que una música sueni u no a celta, no pueo dicir que lo agrabáu antañu sea celta. Peru si lo acomparo cola música "regional", col cuchiflitu folk, u cola virsión Teresarrabaliega que sal de las iscuelas de folklore, si que sinto clarísimu que paez música d'otru país. D'otru bastanti mijor, y con alma.

Lines
Comentarios