viernes. 19.04.2024

El corazón

Cumu pa querer jaz falta echali corazón, pensaba yo si no llevamos aquí demasiáu tiempu dejándomos toos ellos quitar un corazón de avillanu ligítimu pa dejamos tresplantar un marcapasos de goma deajechu.

Ahier tardi istuvi ena apresentación del libru Riquirraqui cántabru, que idita l'asociación Alcuentru, que se acupa de desvulgar y decendé-l cántabru.

Aprovecho pa dali la n'horagüena al autor, Jisús Salas y a Alcuentru por esti trebaju. Y aprovecho tamién pa arrecomendávoslo.

El libru, que tien una parti deicaa a dicionariu y otra que mos da por cima una idea pa manejamos cola garamática, pretendi sirvir -y lo cunsigui, creo qué- acercar el cántabru a quin, n'esti tiempu moernu y escastáu que mos toca vivir, quiera deprendelu y manejalu.

Es un libru jechu dendi adrentu, no una seleición pensaa pa conservase cumu en tarros de formol

Asina que cola idea clara y con aciertu, l'autor ha iscugíu un palabreru propiu del tiempu y del contornu nel que mos toca vivir. Y amás ha tuvíu la valintía de lu iscribir en cántabru deajechu. Es un libru jechu dendi adrentu, no una seleición pensaa pa conservase cumu en tarros de formol y que quin la vea se sinta un dotor de bata branca y monóculu diseicionando el calabri d'una venturaa rana de laboratoriu. Es una jarramienta pa cunsiguir lo que tenemos dichu por esti Mugu n'otras ocasionis: sacá-l cántabru a la calli y a la mu´´estra vida cutiana, ondi siempri dibió estar, en tal de dejalu murise desajuiciáu n'una cuadra, que es a lo que paicía condenáu por un pueblu que paez que juera pola Hestoria cumu camionáu de ganáu al mataeru.

Trés l'apresentación, hebo un turnu de priguntas y asuntamientu, y con mutivu d'una prigunta que se li jezo, el güenu de Jisús pintó un casu que li sirvía pa comparanza de la suerti que debi correr cualisquier lengua (adatase a too lo que venga u dejasi acaecer pura y cristalina) arrecordaba cúmu hebo un tiempu allá tras nel que tul mundu nel sú pueblu gastaba abarcas, col tiempu y l'amijora de los caminos cola vinía del esfaltu, anguna genti dió en poneli a las abarcas los tarugos de goma, en tal d'aquellos sellencos d'avillanu atal, ensin pustizos. Y hebo quin protestó porque aquello no era lo puru, puru. El casu, que de ber adatáu aquellos tarugos d'aquél arti, quiciabis bieran duráu muchu mijor las abarcas enos pies del mundu rural, y no se bieran dejáu quedar a la final cumu trasti del pilu de la jatera enos soberaos, avasallaas polas cachuscas de goma. Asina tinía de pasar, que culisquier lengua de las que hui subrivivin malquebien, amenorgaas, tuviera la correa de recalase de tul lésicu moernu pa siguir ufriciendo el sú propiu són ena orquesta de la variedá cultural del Ser humanu. Y masque llevi razón de sobra n'ello, el mí pensamientu n'esi momentu jue que a esas lenguas las jacemos vivir si las queremos, y arréu de querelas, si las queremos emplear. Y cumu pa querer jaz falta echali corazón, pensaba yo si no llevamos aquí demasiáu tiempu dejándomos toos ellos quitar un corazón de avillanu ligítimu pa dejamos tresplantar un marcapasos de goma deajechu, cumu las cachuscas aquellas.

El corazón
Comentarios