viernes. 19.04.2024

Andanducu

Asina unu puei dir andanducu, cumu jacía yo indo de críu a los recaos, u jacé-las cosas callanducu cumu jacin pulíticos y empresarios esa clas de tratu que muchas vecis acaban celebrando n'una especii de robla animal en cualisquier prustíbulu de madrugaa.

«Marco Incomparable» «Marco Incomparable»

Jaz mes y picu viníamos a casa por Lapurdi, la parti costera del Pais Vascu Francés. Cuandu unu pasa la raya n'aquél sen, iscubri lo que sinifica planificación urbanística, cosa mui distinta de la chapuza empruvisaa que mos toca veer y a un tiempu sufrir aquí. Cuesta veer allá cualisquier cosa fea. Y a mucha genti aquí li podrá paecer mintira, peru dingunu plantó allí dingún ucálitu, y por embargu enos pueblos está la genti vivu.

Viíamos las casas sellencas del país, y las que bían jechu dimpués, toas casando, pintaas de brancu y colas gateras y emplantonis del soberáu u sigundu pisu pintáos d'encarnáu. Y diji: "Por fín las veemos de verdá y ondi tienin d'estar, no las malas copias de Cantabria".

Cumu ya jaz años que enseñan a la recría a rechazá-l "ucu" y a adorá-l "ito", es mui estrañisimu haguañu uí-la palabra de casa

Aquí el bombazu'l cementu ya crió solera dendi los años 80, y jueraparti dejar Cantabria cumu lo dejó, astráu de pisos vacíos la mayor parti l'añu, y jaciendo por primer vez privaa la calli, que siempri bía síu del cumún, tamién dejó asentaas las ideas que tenemos hui de lo que es jacer pulítica municipal (custruír sigundas residencias y traer turistas), lo que es desarrollu (custruír), lo que es jacer pulítica verdi (Traer turistas) y lo que es jacer pulítica cultural (Traer turistas). Y por si era pocu, tamién mos dejó pa sinfinitu la idea de lo que es ser pulíticu (acabar tuviendo el riñón bien cubiertu a juerza de dali trebaju a los empresarios de la custrución, y traer turismu. Mijor siempri, y muchu mas rápidu si metis la cabeza n'urbanismu y obras públicas).

"Vas andanducu y lo trais", mi dicían de chicu. El -ucu que mos caratiriza, amás de dali un sintíu de pequeñez y otru de cariñu, u las dos cosas ensembli, sirvi tamién lleváu n'un verbu pa golvelu alverbiu. Asina unu puei dir andanducu, cumu jacía yo indo de críu a los recaos, u jacé-las cosas callanducu cumu jacin pulíticos y empresarios esa clas de tratu que muchas vecis acaban celebrando n'una especii de robla animal en cualisquier prustíbulu de madrugaa.

Lo que aquí es andanducu, en castellanu es "pasito a pasito". Cumu ya jaz años que enseñan a la recría a rechazá-l "ucu" y a adorá-l "ito", es mui estrañisimu haguañu uí-la palabra de casa.

Siría ya cosa rara que una estitución cántabra titulara cualisquier campaña con una palabra "tan" cántabra cumu "Andanducu"

Ni qué dicir tien que siría ya cosa rara que una estitución cántabra titulara cualisquier campaña con una palabra "tan" cántabra cumu "Andanducu". Pundrían, pinto'l casu: "'Pasito a pasito': Rutas pedestres por Piélagos".

Andaba a una güelta amirando pájaros cuandu arreparé n'un cartel municipal que anunciaba tamién los caminos del ahuntamientu, que abora que vivimos n'un parqui temáticu se llaman "rutas". El ahuntamientu en custión era del urienti costeru, d'esos que trés una larga pulítica de planificación han cunsiguíu la "excelencia" a la hora de'estar cumu disiertos urbanos entri semana, y se-l cuartón de Bilbáu sábados, dumingos, y días de fiesta.

La campaña pudía besi llamáu "Andanducu", peru no. Entonz estaría de ser "Pasito a pasito", peru tampocu. La campaña se llamaba "Tipi tapa", que es la manera de dicir "andanducu" en vascuenci. Porque a estas alturas ya somos asina. Con tal de que no se mos acusi de pasamos de ser cántabros, somos lo que jaga falta, Tipi tapa hui y Sí, Bwana mañana, si a manu vien.

Ya mos gulvierin a acerrá-la raya. Y magino lo que pasi cuandu güelvan a abrila. Quiciabis el presidenti'l gubirnucu güelva a jacé-lo que esti añu: hablar en castellanu col Lehendakari y echar unas palabrucas en vascuenci. Raru siría que hablara nel cántabru que cunució dendi bien críu a toas horas. eso no. Puestu a maginar, veo al Lehendakari traendo un dantzari a bailali un aurresku cumu muestra sellenca vasca de respetu al prisidintucu, y a ésti replicando con el típicu coru rocieru cántabru vistíu de faralaes y bailando por soleares, y arréu pasase juntos por Castru a comer un "marmitaco" y unas "cocochas" (porque marmita  y nascarejas es mui paletu, mui cántabru). Y aluegu, tipi tapa, caúnu cara la sú casa. Bai, Bwana.

Andanducu
Comentarios