jueves. 28.03.2024

Hoy veremos cuál es el origen del cántabru, su clasificación lingüística y  sus rasgos más señalados. Así, en esta nueva lección de Cántabru, el progonista es el origen del cántabru. Si deseas inscribirte y acceder a los vídeos de las clases, puedes hacerlo en https://alcuentru.org/cursos-a-distancia/.

Hui veremos cuál es l’urigin del cántabru, la su clasificación lingüística y los sus rasgos más señalaos.

El cántabru es una modalidá lingüística romanci. Polo tantu evolucionó dendi’l latín, con influencias posterioris, jasta los muestros días. Entra drentu’l tueru astur-leonés enjuntu colas modalidáis sellencas d’Asturias, León, Miranda de Dueru y Estremaúra. Esto quier dicir que pertenez a la mesma familia que asturianu, llionés, mirandés y extremeñu a los que s'ameja, peru colos que tamién tien diferencias y rasgos propios que lo jacin únicu, cumu veremos abora.

El cántabru, polo tantu, vien d’un tueru lingüísticu distintu del castellanu. Eso podemos comprobalo al veer que tien rasgos que son más arcaicos. El más cunucíu es la -u final enos sustantivos y adjetivos masculinos. Esti rasgu vien del acusativu latinu, la -m se pierdi al evolucionar el latín vulgar. Nel casu del cántabru y d'otras lenguas del tueru astur-leonés, cumu es l'asturianu, se caltién la -u que se tresforma en -o nel castellanu. Podemos veelu con un casu:

Latín Cántabru Asturianu Castellano
Cattun Gatu Gatu Gato

Frutum

Frutu Frutu

Fruto

 

Otru rasgu propiu del cántabru es la aspiración de la f- inicial latina. Esti suníu es el de una j- suavi, aspiraa y es mui propiu del cántabru occidental. Nel castellanu esa f se caltién en daqui palabras y desapaez notras. Esti rasgu tamién marca diferencia col casu del asturianu.

Latín Cántabru Asturianu Castellano
Facere Jacer Facer Hacer
Fontem Juenti Fonte Fuente

 

Son muchos más los ragos sellencos del cántabru. Aquí podemos veer una tarja con angunos d’ellos de diremos viendo en próximas licionis.

-Desistencia del neutru de materia (cerveza amargu, ropa secu, lechi frescu).

-Tendencia a caltener el grupu “–mb” latinu (lamber, lomba, llombu…).

-Palatalización (llar, llau, ñial, añublase…).

-Cierri en “-i” átona final (lechi, esi, juerti…).

-Cambeos a la vocal cerraa en determinaas pusicionis (cucina, vicinu, uír…).

-Sufijos originalis n’abondu (chonucu, caluriza, casucia…).

-Formas verbalis al modu astur-leonés (entrái, conozo, vinisti…).

-Verbos sellencos (acaldar, asubiase, entarajilar…).

-Léxicu original (cajiga, yeldu, dellu…).

 

Urigin del cántabru
Comentarios