jueves. 28.03.2024

Tras ver el neutro de la materia, continuamos con la siguiente lección de cántabru.

Tres veer el neutru de materia hui pasaremos a parlar del vocalismu. Esti es un fenómentu fonéticu del cántabru que podemos alcontrar tantu ena parti ocidental cumu ena oriental de Cantabria.

Pa deprender el  vocalismu, lo primeru que tenemos de jacer es conocer las clasis de vocalis que disistin sigún el su puntu d’articulación. D’una manu tenemos vocalis abiertas u juertis y d’otra vocalis acerraas u débilis.

 

Vocalis juertis u abiertas

A   E   O

 Vocalis débilis u acerraas

I   U

 

Sacáu la ”a”, las vocalis abiertas tienin la su vocal acerraa currispundienti. La "e" cierra en "i"mientras que la "o" cierra en "u". Nel casu de la "a" esta queda igual. Los factoris que jacin que se pruduza’l cambéu son la pusición de las vocalis átonas al respetivi de la tónica (sobri la que cai l’acentu) y el carater juerti u débil de caúna d’ellas.

El fenómenu cunsisti en que, cuandu nuna palabra la vocal tónica es una vocal acerraa, ésta acierra tolas vocalis abiertas que van enantis, sacáu la ”a”. Cuandu parez una “a” esti procesu de cierri de las vocalis juertis apara tamién pa las vocalis juertis anterioris. Pinto’l casu, diríamos “Pescadiría” y no "Piscadiría" ya que la "a" ha frenáu el vocalismu y polo tantu la "e" nu acerraraa en "i".

Es importanti conocer que'l vocalismu es un rasgu fonéticu. Lo que lo marca es la pusición del acentu y los tipos de vocalis y polo tantu nu tien por qué afectar a tolas palabras que comparcien una raiz. Pinto'l casu dicimos "cunucía" peru tamién "conozo".

Veamos dellos casos:

Ensin vocalismu

Con vocalismu

Seguru

Revista

Veía

Produza

Perdía

Escondería

Siguru

Rivista

Viía

Pruduza

Pirdía

Iscundiría

 

IJIRCICIU: Aplica’l vocalismu de las vocalis pretónicas a las siguientis palabras. La solución se publicará enos comentarios.

Sentíu

Hespital

Elefanti

Tomati

Conducía

Tocinu

Despedía

Jervir

Pajarería

Tocinu

Lechuga

Tardíu

 

El vocalismu
Comentarios